V roku 2016 určite podrobne netreba vysvetľovať, čo sú virálne videá. Šíria sa internetom a kolektívnym vedomím našej popkultúry ako vírus – odtiaľ aj samotný názov. Ale čo robí video naozaj virálnym? Ide o určitý počet videní, zdieľaní, komentov, ktoré musí mať, aby si zaslúžilo nálepku virálne?
Virálne videá sú vysoko vyhľadávané, dosiahnuť viralitu ale nie je vôbec ľahké. Zrejme najspoľahlivejším spôsobom, ako povedať, či video získava vytúžené videnia, je paradoxne v režime offline. Ak vaši priatelia, rodina, kolegovia rozprávajú o rovnakom videu, môžeme povedať, že video je virálne. Sú títo ľudia z rôznych vekových skupín a majú rôzne záujmy? Ešte lepšie. V takom prípade video spája na oveľa hlbšej úrovni, ako len záujmy ľudí rovnakej skupiny.
S virálom si teda nikdy nie ste dopredu istí, stále však existujú kroky, ktorými môžete výrazne zvýšiť svoje „virálne“ šance. Pokiaľ namiešate tie správne ingrediencie v správnom čase, môžete pomôcť svojmu biznisu, svojej popularite alebo jednoducho len zabavíte milióny ľudí po celom svete. Ako na to, zhŕňa niekoľko tipov.
1. Timing
Timing, teda načasovanie, môže byť na internete všetkým. V mnohých prípadoch je viralita videa závislá od toho, čo sa v popkultúre deje v čase jeho vypustenia. Pekným príkladom je video s názvom „Sad Affleck“, v ktorom sa za tónov piesne Sound of Silence od Simon & Garfunkel môžeme spoločne zadívať na približujúcu sa smutnú tvár Bena Afflecka.
Benov herecký kolega Henry Cavill vysvetľuje nízku kvalitu ich spoločného filmu Batman vs. Superman. Video vypustili online práve v čase, keď sa vo svetových kinách premietal spomínaný film a žal jednu negatívnu kritiku za druhou. Načasovanie nemohlo byť lepšie a video sa aj vďaka tomu stalo vysoko virálnym.
2. Krátko a výstižne
Žijeme v dobe, kedy sa akákoľvek komunikácia obmedzuje na statusy, tweety, skratky a emotikony. Podobne sa obmedzuje aj naša pozornosť. Podľa štúdie publikovanej v New York Times až 19 percent ľudí stráca do 10 sekúnd záujem o video, ktoré sleduje. Až 44 percent ľudí nevydrží ani minútu. To najdôležitejšie, najvtipnejšie, či najprekvapivejšie preto povedzte čo najskôr. Virálne video nie je miesto, kde si to najlepšie chcete nechať nakoniec.
3. „Too much creativity“ alebo Čo som to práve videl?
Niekedy vás virálne video prinúti pýtať sa presne takúto otázku. To je prípad reklamy od Moutain Dew. Je zvláštna. Taká zvláštna, že si ju musíte pozrieť znovu, aby ste sa presvedčili, či vám niečo neušlo. Možno ju ukážete aj svojim kamošom a rodine, aby vám pomohli pochopiť ju. V poriadku, nie je to typické virálne video – reklama bola uvedená počas SuperBowlu, najsledovanejšieho športového podujatia v Amerike, takže milióny ľudí ju videlo naraz v rovnakom čase.
Aké teda z tohto bodu plynie ponaučenie? Virálne videá sú iniciátormi konverzácie, o ktorej som písal vyššie. Niekedy jednoducho potrebujete skutočne nekonvenčnú kreativitu, aby ste ju rozprúdili.
4. Buďte pozitívni
Najviac zdieľaný obsah bude vždy ten, ktorý v človeku vyvolá silné emócie. A najsilnejšími emóciami sú tie pozitívne. Vaše publikum uprednostňuje a zdieľa videá, z ktorých tryskajú emócie a to isté publikum ich bude zdieľať oveľa viac, ak bude obsah veselý.
5. Informujte a inšpirujte
Ľudia neustále vyhľadávajú nové informácie a spôsoby ako lepšie, rýchlejšie a jednoduchšie zvládať každodenné úlohy. Ak je váš obsah zaujímavý a informatívny, rastie aj šanca, že bude vysoko zdieľaný. Každý sa chce naučiť to, čo nevie a videá môžu byť skvelým nástrojom pre zdieľanie prvotriednych informácií.
Ak chcete dosiahnuť viralitu, hľadajte príbehy, ktoré inšpirujú. Či už sú to príbehy o prekonávaní prekážok, o postavení sa nepriazni osudu, alebo jednoducho príbehy o hľadaní a nájdení úspechu. Publikum miluje takéto inšpiratívne rozprávania a čím inšpiratívnejšie sú, tým viac budú zdieľané.
Vytvoriť úspešné virálne video nie je jednoduché – ak by bolo, každý by už mal v zálohe pár virálnych hitov a vy by ste nemuseli čítať podobné články, ako tento. Žiadne video, ktoré sa stalo virálnym, nebolo tvorené so špeciálnym zámerom „byť virálnym“. Pri správnej kombinácii vyššie spomínaných rád (a ďalších, ktoré som nespomenul, lebo nechcem, aby vaše video bolo virálnejšie ako moje, hehe), môžete dosiahnuť úspech.
Ak tvoríte video pre svoj marketingový plán, sústreďte sa hlavne na posolstvo a stratégiu. Nesnažte sa iba byť virálny. Koniec koncov, vaše video môžu vidieť ľudia po celom svete, nebude vám to však nič platné, ak ich neprinúti kúpiť si váš produkt.
Článok bol publikovaný aj na www.medialne.sk