12. septembra 2016

Tender verzus odporúčanie

Nové pohľady, koncepty a kreativita, iste, to sa z tendra dá získať. Veľa ponúk, riešení, v ktorých sa vždy niečo nájde. Často papier znesie veľa a rozdiely za stierajú.

Prečo vymeniť tender za odporúčanie?

Marketingové rozpočty nie sú nafukovacie a ich veľkosť sa rokmi znížila z medicinbalu na pingpongovú loptičku. Zadávatelia stavili na experiment, ktorý im vychádza. Agentúry sa uchádzajú o každí kúsok z rozpočtov, a tak sa väčšina prezentuje ako poskytujúca full-servis a optimalizácia nákladov je na vrchole. Kto vyhrá koláč, následne rozdeľuje medzi subdodávateľov, free-lancerov tak, aby mu prirodzene zostalo čo najviac. Niekedy na úkor kvality. Naopak, keď už sa firma rozhodne investovať, trikrát si dobre rozmyslí, do čoho a cez koho, aby dostala čo najlepšiu kvalitu. Preto si dovolím pár postrehov.

 

Tender je zber nápadov, no kto ich bude realizovať

Nové pohľady, koncepty a kreativita, iste, to sa z tendra dá získať. Veľa ponúk, riešení, v ktorých sa vždy niečo nájde. Často papier znesie veľa a rozdiely za stierajú. Hviezdy pri prezentácií zablyštia a očaria. No za každou včelou kráľovnou sú robotníčky, bez ktorých by práca nebola urobená. A klient na realizáciu nápadov potrebuje práve tie. V ktorej agentúre vznikajú dobré nápady, ktoré dokáže aj realizovať, sa nedá zistiť len z tendrovej prezentácie. Potrebujete na to odporúčanie niekoho z praxe. Dobre poradia napríklad kamaráti z rovnakého odvetvia, ktorí sa vedia podeliť so skúsenosťami, aká je realita práce s agentúrou dlhodobo. Keď chcete istotu, stavte na odporúčanie.

Cieľové skupiny majú jazyk

Všetko je rozanalyzované. O cieľových skupinách poznáme každý detail a na ulici sme takmer schopní na nich ukazovať prstom. Vieme ako a cez koho na nich hovoriť, len potrebujeme tie ústa – agentúru. Nechajte, aby sa vaše cieľové skupiny (lekár, novinár, partner, zákazník, zamestnanec …) vyjadrili s kým sa im dobre robí a s kým sa chcú stretávať. Bez problémov sa ich na to priamo opýtajte. Kto je im k dispozícií, kto promptne reaguje, kto ich nezradí, kto rešpektuje dohody… Vedia to presne.  Budete šokovaní.

 

Cena nie je odrazom kvality, no netreba vykorisťovať

Fungovanie sa zmenilo, tí ktorí vedeli, sa prispôsobili a prežili. Sú schopní otvorene hovoriť o cene za svoju prácu a vedia pod čo nepôjdu. Nastavte uši a niekedy si nechajte poradiť. Nestačí keď len oddelenie nákupu porovná náklady či tabuľky s číslami vyplývajúce z elektronických aukcií bez dodatočného vysvetlenia. Aká kvalita, emócia, prístup a rozsah prác sa za nimi skrýva, potrebuje dopovedanie na osobnom stretnutí.

 

Chémia funguje

Jednotlivé pozície u klienta zastávajú odborníci. Rovnako ako doba urobila sito medzi agentúrami, stalo sa to aj medzi zamestnancami. Klienti vedia čo chcú, aká je realita a potrebujú partnera. Každú firmu definujú ľudia a ľudia si musia „sadnúť“ s agentúrou, inak je spolupráca dlhodobo neudržateľná.

 

Článok bol publikovaný aj na www.strategie.sk

Ďalšie blogy