11. decembra 2018

Ako a kde získať peniaze na fungovanie neziskových organizácií a nestratiť motiváciu pri ich vedení?

Mali sme tú česť, že sme sa ako agentúra stali spolutvorcami inšpiratívneho workshopu pre neziskové organizácie, školy a združenia na tému: Kde získať prostriedky na fungovanie organizácií a ako odprezentovať svoju činnosť. Celá konferencia sa konala pri príležitosti 10. rokov Nadácie Volkswagen Slovakia a niesla názov #InšpirujSa.

Panelovým diskusiám sme sa venovali už v predchádzajúcich blogoch, z každej konverzácie alebo eventu sa však snažím pre seba i ostatných vypichnúť tie najdôležitejšie body a poznatky. Dovolím si teda zdieľať sumár tejto panelovej diskusie, v rámci ktorej sa o svoje skúsenosti podelili: Katarína Moncolová z OZ Athéna, Mária Helexová z Spoločnosti na pomoc osobám s autizmom, Michaela Krošláková z Denného centra Frézia, Eva Ragalová z ZŠ Dilonga a Alena Vachnová z DE – DO.

Ako získať prostriedky na vedenie organizácie?

– Poznajte grantovú situáciu – Poznajte kto, kedy a ako vypisuje granty, aké náležitosti k tomu potrebujete a pošlite návrh včas.

– Vytvorte zmysluplný návrh s argumentami – Popíšte presné dôvody toho, prečo je grant potrebný, na čo konkrétne dané prostriedky použijete a použite riadne argumenty.

– Vedzte, na koho sa môžete obrátiť  – Majte prehľad, aké hodnoty má ktorá spoločnosť a aké oblasti podporuje. Napasujte svoj návrh na tieto hodnoty, čo najviac konkrétne.

– Komunikujte priamo s donorom – Nebojte sa zavolať, opýtať sa, informovať alebo inak si priamo zistiť, čo všetko je potrebné, aby boli podmienky splnené. Buďte iniciatívni a priebojní.

– Žiadajte o reálne a zmusluplné prostriedky – Žiadajte naozaj potrebné a nevyhnutné prostriedky, nie len tak bez významu. Pýtajte si naozaj to, čo organizácia potrebuje, nielen niečo, čo sedí do vypísaného grantu. Môžete zbytočne uškodiť iným organizáciám.

– Nezabúdajte na individuálnych prispievateľov – Aj malé sumy od viacerých prispievateľov na pravidelnej báze dokážu urobiť veľké veci. Nesústreďte sa len na veľké firmy, ale udržiavajte vzťah aj s najbližšími prispievateľmi. Osobné vzťahy sú základ.

– Nezháňajte vždy len peniaze – Nepýtajte si na všetko financie, skúste si presne zadefinovať to, čo vám treba, keď sú to napríklad tehly, knihy alebo čas.

– Poučte sa z neúspechu – Vyhodnoďte si chyby, pýtajte sa na ne a neopakujte ich. Znie to ako klišé, ale je to tak.

– Nadchnite ľudí okolo seba – Postrčte ich, aby sa zapájali do výziev, spoločne to vždy ide ľahšie. Umožniť nadšencom, aby sa sebaprezentovali. Dajte priestor na pomoc.

– Stavajte na talente ľudí – Rozdeľte si prácu podľa záujmov ľudí v tíme a čo najviac sa venujte tomu, čo vám ide najlepšie.

– Podeľte sa o informácie – Keď získate nové vedomosti, podeľte sa s ostatnými – všetko vás posúva vpred.

– Vyhľadávajte medzi komunitami – Pomoc môže byť často tam, kde ste ju vôbec nečakali, napríklad aj medzi dôchodcami nájdete množstvo zmysluplných nápadov a rád.

– Začleňte klientov do tímu – Využite to, že najlepšie vedia, čo potrebujú a povedia vám, čo chcú.

– Používajte promo, ktoré prináša efekt

  •  Web pre verejnosť aj pre klientov
  •  Sociálne siete – Facebook, Instagram, Youtube
  •  Videoformáty
  •  Médiá
  •  Influenceri
  •  Klienti – deti, rodičia – deň otvorených dverí
  •  Reálne udalosti – letáčiky, iné centrá
  •  Výročná správa
  •  Osobne sa pridať
  •  Zapojenie zamestnancov – korporátneho partnera

Bonus: Naozaj verte svojej myšlienke

Michal Kišša, programový riaditeľ jednej z najväčších grantových nadácií u nás, Pontis, to zhrnul do 10 bodov. Na úspech je podľa neho potrebný:

1. Silný príbeh – dopad projektu nielen na výstupy

2. Treba budovať vzťah s donorom

3. Projekt musí byť v súlade s výzvou

4. Jednoducho, zmysluplne, jasne napísaný projekt

5. Odlišovať sa projektom a peknými materiálmi

6. Na stretnutí byť energický

7. Na prezentáciu prísť dvaja, ideálne žena a muž

8. Detaily spísať prehľadne

9. Netlačiť na pílu

10. Správny časový úsek na žiadosť je september – november

Ďalšie blogy