Panelovým diskusiám sme sa venovali už v predchádzajúcich blogoch, z každej konverzácie alebo eventu sa však snažím pre seba i ostatných vypichnúť tie najdôležitejšie body a poznatky. Dovolím si teda zdieľať sumár tejto panelovej diskusie, v rámci ktorej sa o svoje skúsenosti podelili: Katarína Moncolová z OZ Athéna, Mária Helexová z Spoločnosti na pomoc osobám s autizmom, Michaela Krošláková z Denného centra Frézia, Eva Ragalová z ZŠ Dilonga a Alena Vachnová z DE – DO.
Ako získať prostriedky na vedenie organizácie?
– Poznajte grantovú situáciu – Poznajte kto, kedy a ako vypisuje granty, aké náležitosti k tomu potrebujete a pošlite návrh včas.
– Vytvorte zmysluplný návrh s argumentami – Popíšte presné dôvody toho, prečo je grant potrebný, na čo konkrétne dané prostriedky použijete a použite riadne argumenty.
– Vedzte, na koho sa môžete obrátiť – Majte prehľad, aké hodnoty má ktorá spoločnosť a aké oblasti podporuje. Napasujte svoj návrh na tieto hodnoty, čo najviac konkrétne.
– Komunikujte priamo s donorom – Nebojte sa zavolať, opýtať sa, informovať alebo inak si priamo zistiť, čo všetko je potrebné, aby boli podmienky splnené. Buďte iniciatívni a priebojní.
– Žiadajte o reálne a zmusluplné prostriedky – Žiadajte naozaj potrebné a nevyhnutné prostriedky, nie len tak bez významu. Pýtajte si naozaj to, čo organizácia potrebuje, nielen niečo, čo sedí do vypísaného grantu. Môžete zbytočne uškodiť iným organizáciám.
– Nezabúdajte na individuálnych prispievateľov – Aj malé sumy od viacerých prispievateľov na pravidelnej báze dokážu urobiť veľké veci. Nesústreďte sa len na veľké firmy, ale udržiavajte vzťah aj s najbližšími prispievateľmi. Osobné vzťahy sú základ.
– Nezháňajte vždy len peniaze – Nepýtajte si na všetko financie, skúste si presne zadefinovať to, čo vám treba, keď sú to napríklad tehly, knihy alebo čas.
– Poučte sa z neúspechu – Vyhodnoďte si chyby, pýtajte sa na ne a neopakujte ich. Znie to ako klišé, ale je to tak.
– Nadchnite ľudí okolo seba – Postrčte ich, aby sa zapájali do výziev, spoločne to vždy ide ľahšie. Umožniť nadšencom, aby sa sebaprezentovali. Dajte priestor na pomoc.
– Stavajte na talente ľudí – Rozdeľte si prácu podľa záujmov ľudí v tíme a čo najviac sa venujte tomu, čo vám ide najlepšie.
– Podeľte sa o informácie – Keď získate nové vedomosti, podeľte sa s ostatnými – všetko vás posúva vpred.
– Vyhľadávajte medzi komunitami – Pomoc môže byť často tam, kde ste ju vôbec nečakali, napríklad aj medzi dôchodcami nájdete množstvo zmysluplných nápadov a rád.
– Začleňte klientov do tímu – Využite to, že najlepšie vedia, čo potrebujú a povedia vám, čo chcú.
– Používajte promo, ktoré prináša efekt
- Web pre verejnosť aj pre klientov
- Sociálne siete – Facebook, Instagram, Youtube
- Videoformáty
- Médiá
- Influenceri
- Klienti – deti, rodičia – deň otvorených dverí
- Reálne udalosti – letáčiky, iné centrá
- Výročná správa
- Osobne sa pridať
- Zapojenie zamestnancov – korporátneho partnera
Bonus: Naozaj verte svojej myšlienke
Michal Kišša, programový riaditeľ jednej z najväčších grantových nadácií u nás, Pontis, to zhrnul do 10 bodov. Na úspech je podľa neho potrebný:
1. Silný príbeh – dopad projektu nielen na výstupy
2. Treba budovať vzťah s donorom
3. Projekt musí byť v súlade s výzvou
4. Jednoducho, zmysluplne, jasne napísaný projekt
5. Odlišovať sa projektom a peknými materiálmi
6. Na stretnutí byť energický
7. Na prezentáciu prísť dvaja, ideálne žena a muž
8. Detaily spísať prehľadne
9. Netlačiť na pílu
10. Správny časový úsek na žiadosť je september – november